Skip to content

Dari Uskup Agung Diosis Kota Kinabalu: Menerima Abu pada Hari Rabu Abu 17 Feb 2021

10 Februari 2021

Saudara-saudari seiman dalam Kristus,

MENERIMA ABU PADA HARI RABU ABU 17 FEB 2021

Salam damai besertamu!

Hanya dalam seminggu, Prapaska Suci bermula pada hari Rabu Abu 17 Februari tahun ini. Oleh kerana tidak mungkin bagi sebahagian besar umat kita di Keuskupan Agung Kota Kinabalu untuk mengambil bahagian dalam Misa secara fizikal atau menerima abu di Misa, kami telah memutuskan hal-hal berikut:

  1. Rabu Abu akan dirayakan pada hari sebenar, 17 Februari 2021.

Bila boleh, Misa dengan Pemberkatan dan Pembahagian Abu di semua paroki akan disiarkan secara langsung. Walaupun Rabu Abu bukanlah hari kewajiban, semua umat Katolik diminta untuk menonton siaran Misa pada hari ini ketika kita memulakan musim suci Prapaska untuk mempersiapkan perayaan terbesar tahun ini – Paska.

  1. Dua cara untuk menerima abu bagi umat beriman: dicadangkan A dan B di bawah.

Mengikut keadaan setempat, setiap paroki harus memilih A atau B, atau gabungan A & B.

A. Untuk paroki yang sudah ada sistem teratur di stasi/kampung/zon diketuai oleh katekis/pemimpin doa:

Abu Diberkati di hantar ke rumah-rumah.

Abu akan diberkati oleh paderi dalam Misa pagi pada hari Rabu Abu. Abu yang ditetapkan untuk stasi kemudian akan dikumpulkan oleh katekis/pemimpin doa masing-masing, dan diedarkan ke rumah-rumah Katolik di stasi mereka pada siang hari.

Di paroki utama, Misa akan dirayakan dan disiarkan secara langsung pada waktu yang sesuai pada waktu malam.

Semua di rumah akan menonton Misa siaran tersebut. Umat paroki boleh menonton Misa siaran dari gereja lain jika paroki mereka sendiri tidak melakukan siaran.

Pada saat yang sama ketika paderi di siaran Misa menaburkan abu di atas kepala mereka yang berada di Misa, kepala/wakil di rumah akan melakukan hal yang sama dengan abu yang diberkati yang mereka perolehi sebelumnya dari katekis/pemimpin doa mereka.

Apabila abu ditaburkan di atas kepala (dan tidak dikenakan di dahi seperti yang dilakukan secara tradisional), kepala/wakil di rumah boleh berdiam atau mengucapkan kata-kata yang sama dengan paderi di Misa: “Bertobat dan percaya kepada Injil”.

Paderi yang memimpin Misa yang disiarkan harus memberi waktu yang mencukupi bagi mereka yang menonton untuk menyelesaikan percikan abu di rumah sebelum dia meneruskan Misa.

Abu yang diberkati oleh paderi adalah sakramental. Sekiranya ada yang tinggal dan tidak digunakan, ia harus dikuburkan di tanah.

B. Pembahagian abu di paroki di mana mustahil untuk menghantar abu yang diberkati kepada semua umat (contoh di kawasan bandar):

Persediaan Abu di rumah.

Setiap rumah mesti menyiapkan abunya sendiri. Abu boleh diperoleh dengan membakar daun palma kering yang disimpan dari Minggu Palma terakhir/sebelumnya, atau dari daun palma atau daun tanaman lain. Hanya sejumlah kecil untuk rumah yang diperlukan.

Percikan Abu semasa siaran Misa pada hari Rabu Abu.

Di paroki utama, pada waktu yang sesuai pada malam Rabu Abu, Misa dengan Pemberkatan dan Pembahagian Abu akan dirayakan dan disiarkan secara langsung. Para paderi diingatkan untuk memberkati lebih banyak abu kerana mungkin diperlukan kemudian.

Semua di rumah akan menonton siaran Misa pada Rabu Abu (anda boleh menonton siaran Misa paroki lain jika paroki anda sendiri tidak melakukan siaran).

Pada masa yang sama ketika paderi di siaran Misa menaburkan abu di atas kepala umat di Misa, kepala/wakil di rumah akan melakukan hal yang sama dengan abu yang disiapkan. Oleh kerana abu ditaburkan di atas kepala kepala (dan tidak dikenakan di dahi seperti yang dilakukan secara tradisional), kepala/wakil boleh berdiam atau mengucapkan kata-kata yang sama dengan paderi di Misa: “Bertobat dan percaya pada Injil”.

Paderi yang memimpin Misa yang disiarkan harus memberi waktu yang mencukupi bagi mereka yang menonton untuk menyelesaikan percikan abu di rumah sebelum dia meneruskan Misa.

Perbezaan di antara A dan B ialah abu diberkati yang digunakan dalam A, dan dalam B, abu yang digunakan tidak diberkati.

Kemungkinan pembahagian abu diberkati di gereja selepas 18 Februari 2021.

Paroki yang memilih B bagaimanapun harus melakukan yang terbaik untuk mengedarkan abu yang diberkati pada hari Rabu Abu di paroki pada hari-hari selepas 18 Februari 2021 (sehari selepas Abu Rabu) ketika PKP sekarang akan berakhir, dan jika SOP kerajaan baru akan membenarkan pembukaan gereja selepas 18 Februari.

Setiap paroki harus menentukan sendiri jumlah waktu yang sesuai yang diperlukan untuk mengedarkan abu untuk memenuhi jumlah anggaran umat yang ingin menerima abu yang diberkati di gereja. Walau bagaimanapun, pengedaran abu di gereja harus diselesaikan SEBELUM MINGGU PRAPASKA KETIGA. Hari Jumaat adalah hari yang paling tepat, tetapi mana-mana hari termasuk hari Minggu boleh digunakan pada waktu yang tidak biasa ini.

Semoga Tuhan memberkati kita, terutama sekali, Prapaska ini semasa pandemik dan semua orang akan mengalami musim bunga kehidupan Paska ini!

Yang setia,

This image has an empty alt attribute; its file name is Abp_signature-removebg-preview.png

Uskup Agung John Wong

Keuskupan Agung Kota Kinabalu

From Archbishop of Kota Kinabalu: Receiving Ashes on Ash Wednesday 17 Feb 2021

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top